Ännu en ny vecka, 26!

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 28 sep 2010.

Din graviditet startade Tis 6 apr 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 20 apr 2010 (ägglossningen).

Du är på dag 176 av 280. (62,9%).

 
Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 10 jan 2011
Du har 104 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet:

Hjärnan förändras

Fram tills nu har hjärnan haft en slät yta. Nu bildar hjärnan de karakteristiska fårorna och vecken på ytan för att göra plats för alla nervceller.

Barnet börjar reagera på ljus vid den här tiden. Om man lyser på magen håller barnet upp händerna framför ögonen.

Barnet sover nu i längre sammanhängande perioder. Ibland stämmer barnets sömnmönster överens med ditt.

Mamman:

Du delar allting med ditt barn

Livmodern når nu upp dit bröstkorgen börjar.
Ditt barn delar dina känslor. Om du är ledsen, trött eller stressad känner barnet av det. Han eller hon reagerar på de stresshormoner som bildas i din kropp. Om du blir rädd för något kommer barnet att reagera på adrenalinet i ditt blod. Men barnet reagerar också på när du känner dig glad, nöjd och älskad. Alla endorfiner flödar genom ditt blod och genom navelsträngen till ditt barn.

Nu har ditt barn tydliga sov- och vakenperioder. Känner du det? Du kanske ser ett mönster. Är barnet vaket samtidigt som du? Eller har du ett litet liv i magen som rumsterar omkring på natten?


Egna reflektioner kring detta, tanken på att krypet "delar" mina känslor känns skrämmande. Alla gånger jag av trötthet går runt och känner mej super irriterad och ledsen på allt runt omkring. Stressen som finns där hela tiden. Nej usch, stackars liten!
Tur att jag ändå för det mesta försöker ha ett glatt humör trots trötthet och allt däri kring. Och dessutom hur jobbigt jag tycker det är att vara jag så är jag i grund och botten nöjd så vi hoppas att krypet känner av det och känner hur älskad h*n är. :)

Bjuder inte på nån bild idag, är visst allt annat än fotogenetisk dagen i ära. Tar det nästa gång!


Kommentera
Postat av: Gitsie

Det som jag har hört är att kommun blivit hårdare med att vikarier ska vara utbildade, de ringer endast in de som är utbildade eller som håller på att utbilda sig. Outbildade ska fortsättningsvis bara få jobba under storhelger och semesterperioderna.

2010-09-29 @ 05:59:41
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej det är inge kul när magen inte fungerar,, men har lagt om min kost nu, dricker katrinplommonjuice, bara grovt bröd , mkt grönsaker, komma igång med träningen igen osv, så får se om det hjälper, hoppas det annars får jag prova med nått annat:/

2010-09-29 @ 10:52:04

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0