Ett heltidsarbete

Att gå med i a-kassan är banne mej ett heltidsarbete bara det, jag förstår inte vad som kan vara så svårt. Okej det ska vara lite krångligt, för jag anser att man ska inte bara få pengar men vart går gränsen? Jag gick med 8 oktober, fick fylla i kassakort för 6 veckor och sen får jag ett brev där det står att jag ska skicka in arbetsgivar intyg. Ja men självklart ska dom ha det, men ska det ta 6 veckor innan dom kommer på det? Sen efter jag hade skickat in det fick jag en bekräftelse att allt var okej. Men inga nya kassakort? Sen kommer det ytterligare ett brev där dom vill ha mitt anställnings avtal också. Detta 2 månader senare. Men kunde dom inte ha kommit på det tidigare? Och det mest komiska med det hela är att jag har fått sänkt dagpenning sen sist jag gick med(och ur lika fort). Då hade jag högsta ersättning som jag tror var 820:- per dag, denna gången ska jag få 680:-/dagen. Och vad det är baserat på, jo att jag har haft längre veckorarbetstid än 40 tim/v. Vilket är samma sak som att jag har jobbat för mycket för att rätt till högre dagpeng, jag kan inte förstå poängen är det nån annan som gör det? Ju mer jag jobbar, desto mer betalar jag till akassa och då tycker dom att jag jobbar för mycket för att ha rätt till högsta?

Ja dom är roliga, jag vill egentligen inte ha dom. Behöver dom inte för stunden heller särskilt inte med tanke på viket som väntar på mej. Men vet att jag riskerar att tappa mina andra ställen när jag går 100% på ett och samma ställe och det kommer säkerligen att bli en svacka efter det innan allt blir som vanligt igen och då kan jag verkligen behöva dom och då kommer jag inte kunna vänta månader på att det ska fungera. Så skulle vara bra om det kunde fungera nu!! Bara att bita ihop, fixa allt dom begär och så är det bra sen.

Nu var det slut på den tråkiga läsningen, antar att det inte var vidare roande :) Idag har jag varit ganska effektiv enligt mej själv, iallafall på förmiddagen. Ringt och kollat/fixat saker inför huset så nu är bla el-avtal fixat och gubben på arvidsson och björkman bokad för demontering av farlig el m.m. Imorgon är dagen, inte många timmarna kvar nu! Även fått lite mera jobb denna veckan, en kväll i långserud på onsdag så blir dubbelpass den dagen, det är helt okej för behövs lite mer timmar. Julbordet var förresten gott förut, åt mej proppmätt!! :)
Hunnit grejsa lite hemma, all tomtarna är nu på plats. Sally var söt och anföll en mjukistomte förut. Den stod i förnstret och hon hoppade upp och slog ner han i golvet och sen la hon sej i osthuset och passade på den. Djur är märkliga, undrar vad herr tomte hade gjort för ont? Hon verkade verkligen arg på honom för var inget bus över det hela. Hann ju förresten pynta bloggen med, visst är jag en tönt? :)


Kommentera

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0