v.23

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 7 sep 2010.

Din graviditet startade Tis 6 apr 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 20 apr 2010 (ägglossningen).

Du är på dag 155 av 280. (55,4%).

 
Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 0 fulla dagar (v22+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 10 jan 2011
Du har 125 dagar kvar till beräknad förlossning.
Lilypie Pregnancy tickers



Bebis!

Din bebis väger ca 500 g och är 20 cm lång. Den fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottskörteln som producerar insulin och hormoner. Insulin är viktigt för din bebis produktion av blodsocker.


Mamma!

Varje kvinna och graviditet är unik och kan inte jämföras med andra.

Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer.

I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes.

Nu börjar magen verkligen att synas.
Du kan fortfarande uppleva humörsvängningar. Du oroar dig kanske då och då över att du aldrig kommer att bli dig själv igen. De här känslorna är helt normala i det här stadiet i graviditeten. Som vanligt är det hormonerna som spökar. Det är inte mycket att göra åt det. Att vara känslosam är en del av graviditeten. På sätt och vis förbereder det dig för vad som komma skall.

Om du känner dig full av energi så njut av det. Det blir snart tuffare tider.
Du kan märka att det läcker lite urin ibland när du hostar, tränar eller lyfter något. Grips inte av panik. Nja, det kanske är lättare sagt än gjort. Det kallas i alla fall för graviditetsinkontinens och är ganska vanligt och normalt eftersom livmodern nu har växt förbi urinblåsan och trycker på den.

Egna reflektioner då, hmmpf? Jag kan väl bara säga att hoppas man slipper allt!! Vill varken få grav diabetes eller inkontinens. Räcker som det är nu tycker jag ;) Tuffare tider som väntar, huh. :S
Idag ska jag länsa apoteket iallafall, och testa hemma tipsen som jag fått. Mandel och vichy vatten. Fast det borde väl fungera med bubblat kranvatten eller? Himla onödigt och köpa när jag har bubbelmaskin. Måste få mej nåt som lagar magen också minsann, tips på det?
Inatt har jag bara varit vaken 2 gånger, underbart! Plus att jag ett täcke rikare fick mej ett par underbara timmar imorse så idag är humöret bättre. :)


Källor:minbebis.com,libero.se,familjeliv och lilypie.


Kommentera

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0