V.21

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 24 aug 2010.

Din graviditet startade Tis 6 apr 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 20 apr 2010 (ägglossningen).

Du är på dag 141 av 280. (50,4%).

 
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 10 jan 2011
Du har 139 dagar kvar till beräknad förlossning.



Bebis

Din lilla bebis är nu ungefär 18 cm och väger 300 g. Bebisen tränar sina matsmältningsfunktioner, nu kan man se via ultraljud hur bebisen sväljer fostervatten.


Mamma

Livmoderns mått kan vara mellan 19 till 22 cm. Normalkurvan för viktökning är 4,5 och 6,5 kg. Det syns nu att du är gravid. Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring även kallat foglossning, det är normalt att man får det i femte eller sjätte månaden. När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen.


Källor: minbebis.com och familjeliv


Kan tillägga att jag blir knäpp på veckor och dagar, det ställer till det rejält i min hjärna men börjar få mer och mer kläm om det. Har ju skaffat en sån där widget från IF på facebook, men den ligger efter! V.20 sa den igår och idag är det v.21.

Kommentera
Postat av: Blomman

Ja men känner du att du kan/orkar så följ med då ! : )

Jag vet dock inget datum än. Tänkte jag skulle ringa o boka denna vecka eller nästa. Det är rätt fullbokat där, så man får nog ta ett datum som finns bara, dessvärre. Pratade med dom igår : )

Det vore Asfränt ! Jag vet inte om jag tror på det riktigt, men efter den resan tror jag nog att jag kommer göra det !haha ! Om de händer nått då : )

2010-08-24 @ 10:15:19
URL: http://malinblomman.blogg.se/
Postat av: wero

Hahaha med jobbets nr, du är go du! :) Gud va stor wilma har blivit vart har valpen tagit vägen... föresten, snygg vagn!!! ses på Fredag!

2010-08-24 @ 10:52:16
URL: http://misswero.blogg.se/
Postat av: Blomman

De kostar 200 : )



haha, nja jag vettifan alltså.

Känns som detta är en gång o aldrig mer. Men de beror nog lite på hur hemskt de är : )

2010-08-24 @ 11:07:34
URL: http://malinblomman.blogg.se/
Postat av: Blomman

Trodde jag med, Men de kostar 200 per dygn o person : ) Billigt det, faktiskt !



Hmm, har ingen aning. Jag pratade med dom igår, o det var rätt fullbokat tror jag. Tina ska ju med, hon skulle skicka när hon kunde o va ledig. Så jag väntar på det.

Man skulle ringa o boka ett tag innan man ville dit, pga att de va så fullbokat. så antar att om jag ringer nu, så får vi nog inte komma fråns ja, nån månad eller så. : )

2010-08-24 @ 11:31:01
URL: http://malinblomman.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är svårt med de här räknesätten. Jag räknar alltid att jag är i den veckan jag gått fullständigt, alltså 20+0 så är jag i v 20. Jag är i v 22 nu men har gått in i v 23 men först på fredag har jag gått 23 fullständiga veckor. Att räkna fullständiga veckor gör det enklare om du behöver söka vård och sånt för på sjukhusen räknar de alltid de fullständiga veckor du gått så även om jag är i v 22+5 så är jag "bara" i v 22 enligt dom :) Nu kanske jag gjorde dig ännu mer förvirrad :S

2010-08-25 @ 13:34:59
URL: http://sandranylen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Så sant som det är sagt, den som kom på detta räknesätt måste ha varit en jobbig jävel ;) 23 december är jag beräknad :)

2010-08-25 @ 14:35:36
URL: http://sandranylen.blogg.se/
Postat av: Maria

Heej!

Kul att fler gör sig tillkänna så jag har lite nya bloggisar att följa :)

Grattis till lyckan :)

KRAM

2010-08-25 @ 15:34:44
URL: http://familjenlinder.nu
Postat av: Mli

Ja verkligen tur:)



Åh vad krångligt det verkar med att hålla reda på veckorna och så:)



Hehe ja det finns alltid nått man vill ha och alltid nått man ser som man bara måste ha:)



Ja men det låter som en jätte bra ide:)

fika och promenad:)

men vi kan ju höras på tlfn lite närmare så bestämmer vi nått:) Har alltid tlfnen i närheten:) Ska bli jätte kul att träffa dig:)

2010-08-25 @ 18:39:32
URL: http://mliisme.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0